Azon elmélkedve, hogy a Smart Games játékgyártó melyik logikai játékát mutassam be elsőként, majdnem annyi időt töltöttem el, mint a cikk megírásával. Minden elfogultság nélkül mondhatom ugyanis, hogy a kiadó játékai hibátlan ötletek alapján készültek, és bár néhányuk hasonló elven játszható, mégsem unalmas, mivel a dizájn és körítés mindig más. Ha pedig le kell írjam, hogy miért is jó egy Smart Games játék, nos, csak úgy ömlik belőlem a mondanivaló! Egyrészt, mert mint említettem, nagyszerű ötlet párosult nagyszerű kivitelezéssel, másrészt, mi is jó néhány játékukat játsszuk a Társasjáték Klubban, vagy otthon, szűk családi körben, így tapasztalatban nincs hiány.
CSOMAGOLÁS, DIZÁJN
A játéktáblát ablakos papírdobozba csomagolva találjuk. Maga a tábla kettényitható, így a játékelemek illetve a feladványok beletehetőek, azokat könnyen magunkkal tudjuk vinni, nem szóródnak szét.
A játék tartozékai a következőek: a már említett tábla egy műanyag, négyzet alakú doboz, mely kettényílik, és melynek a felső oldalában egy kisebb méretű, négyzet alakú mélyedés található. Ide kell tenni a feladványkártyákat, melyek ugyanilyen méretűek. A 48 feladványlap a játéktábla belsejében található, fényes, kétoldalon nyomott mintával. Minden feladvány meg van számozva, mivel a 48 feladat négy szinten nehezedik, így a négy nehézségi fokozatot még színekkel is megkülönböztetik. Starter – Kezdő – zöld szín (1-12 feladvány), Junior – Haladó – sárga szín (13-24 feladvány), Expert – Középhaladó – piros szín ( 25-36 feladvány), Master – Mester szint – kék szín ( 37-48 feladvány ). A dobozban még találunk 6 db, L illetve téglalap alakú, átlátszó, műanyag játékelemet, melyekre különböző elrendezésben buborékok vannak nyomtatva. Ezekkel a lapkákkal kell majd minden feladatot megoldanunk.
A feladványok megoldásához természetesen magyar nyelvű játékleírás tartozik, illetve minden feladványnak szerepel képileg bemutatva a megoldása. A doboz így néz ki:
A JÁTÉK MENETE
Hogy mi a lényege ennek a kedves, halas dizájnnal megalkotott játéknak? Legfőképpen azon tulajdonságát emelném ki, hogy folyamatosan élesíti a gyermek elméjét, illetve rászoktatja az önálló problémamegoldásra. Továbbá, ha szeretném egy kis csendre bírni csemetéimet, miért ne tegyem azt egy logikai játékkal? Mivel a játék négy szinten nehezedik, tapasztalatból mondom, hogy egy 6-7 éves gyereknek pár évig biztos feladat lesz, mivel egyszerre az összes nehézségi szintet kezdetben nem fogja tudni megoldani.
A játékot úgy kell játsszuk, hogy kiválasztunk magunknak egy feladványlapot, melyet beleillesztünk a játéktábla négyzet alakú mélyedésébe. Amikor ezzel megvagyunk, fogjuk a 6 darab műanyag lapkát és a szabályoknak megfelelően MIND a 6 darabot elhelyezzük a feladványlapon úgy, hogy azok kitöltsék a négyzetet. A lapkák nem fekhetnek egymáson, nem lehet egymásra csúsztatni őket, azoknak minden élükkel szabályosan illeszkedni kell, hogy a tábla felülete a kész megoldáskor teljesen sima legyen.
Joggal kérdezhetitek, hogy mi volna az a szabály, amely szerint a lapkákat el kell helyezni. Ha megnéztek egy feladványlapot, látjátok, hogy a sellőlányok és egyéb aljnövényzet mellett úgymond kedves-aranyos és gonosz-mérges halakkal van teli az óceán. No, a mi feladatunk, hogy segítsünk a sellőknek megvédeni az aranyos halacskákat a gonoszoktól úgy, hogy a gonosz halakat zárjuk be egy buborékba. Buborék a műanyag lapkákon van, így ezt a 6 lapocskát úgy kell rátegyük a játéktáblában lévő feladványlapra, hogy az adott elrendezésben látható gonosz halakra tegyük a buborékot, megvédve ezzel az aranyos halakat.
Ha minden gonosz halat bezártunk, a feladványunk kész, a sellők boldogok velünk együtt, nincs más hátra, mint az ellenőrzés. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a szabályfüzet hátulját fellapozva, kikeressük a feladványlap számának megfelelő megoldást, melyen be van rajzolva, hol helyezkednek el az adott formájú lapkák.
KINEK AJÁNLOM?
A játék jellegét tekintve, egyedül játszható logikai játék, bár tapasztalataimból kiindulva, gyermekeim is szeretik néha a segítséget ha elakadnak, így néha jó egy kicsit együtt is gondolkodni. Elvonulós, önálló gyerekeknek tökéletes, akik pedig az állandó foglalkozást igénylik, azoknak kiváló „tréningeszköz”. Nekem jutott a sajátjaim között mindkét típusú gyermek, és bizton állíthatom, hogy az egyiket azért köti le, mert kifejezetten szereti a csendben „molyolást”, a másikat pedig újdonságként éri, hogy itt egyedül kell megoldania valamit, és amikor a végén sikerélményük van, akkor tényleg boldoggá tesz mindenkit az öröm, hogy ez neki egyedül ment!
Az Aquabelle-Sellőkaland lányos dizájn, így nyilván főképp nekik szól a játék, ellentétben a Camouflage – Jeges kaland elnevezésű játékkal, mely elemeit tekintve hasonló, ám kifejezetten fiús (jegesmedvés-eszkimós-cápás) dizájn.
Korosztály megjelölés szerint 6 évestől a 99 évesig bárki játszhatja, ami valóban igaz, bármilyen vicces is. Fontos, hogy Smart Games játékok esetében gondosan kell megnézni a kezdő korosztályt, hogy az igazodjon a gyermek életkorához. A feladványok ugyanis egymás után nehezednek, így egy 6 éves korosztálytól játszható játékot megvenni egy okos négyévesnek, nincs értelme, mert kb. 2-3 feladvány után nem fog vele boldogulni és csak kudarcélménye lesz. Az Aquabelle – Sellőkaland 6 éves kortól játszható, de kipróbáltam több korosztályon, még én is forgatok jó darabig egy-egy feladványt, mire kicsiholom magamból a megoldást. Szórakoztató, ám mégis közben élesíti az elmét a játék, így valóban egy örök darabot vásárlunk meg vele. A bruttó kereskedelmi ára jelenleg a 4-5.000 Ft-os tartományban mozog, ami igaz, hogy nem a legolcsóbb kategória, viszont kapunk érte egy több éven keresztül akár több gyermek számára is élvezhető játékot...
ÖSSZEGZÉS, VÉLEMÉNY
Játék neve: Aquabelle – SellőkalandJellege: egyedül játszható, logikai játékGyártó: Smart GamesJavasolt korosztály: 6-99 évesJátékosok száma: 1Játék időtartama: 10 perctől, órákigOsztályzatok (1-5-ig):Design: 4
Sztori: 2
Szerencse-faktor: 1
Stratégia/taktika szerepe: 4
Kommunikáció: 1
Bonyolultság: 4
Ár/érték arány: 4
Jó szórakozást!
Adél a Csodakuckóból